Ελληνικό Δημόσιο Χρέος
Υπό μία Οπτική Γωνία το Ζήτημα του Χρέους Είναι Διαχειρίσιμο για την Ευρωπαϊκή Ένωση
Το πρόβλημα του χρέους θα είναι αναμφίβολα το επόμενο «Κυπριακό Ζήτημα» για την Ελλάδα στις δεκαετίες που έρχονται (ο παραλληλισμός αφορά αποκλειστικά στη χρονική διάρκεια του εν λόγω ζητήματος). Ασφαλώς σε μια ενιαία δημοσιονομικά Ευρωπαϊκή Ένωση το πρόβλημα του Ελληνικού Δημόσιου Χρέους θα παρέμενε αρκετά σοβαρό πρόβλημα για το σύνολο της Ένωσης, αλλά δεν θα ήταν πια τόσο μεγάλο πρόβλημα σε μεμονωμένη βάση για την Ελλάδα.
Το δημόσιο χρέος μιας χώρας ορίζεται από το άθροισμα των υποχρεώσεων που οφείλονται προς τους δανειστές της εν λόγω χώρας και συνήθως αποτυπώνεται ή συγκρίνεται ως ποσοστό του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (Α.Ε.Π.).
Στις 24 Οκτωβρίου του 2017, η Eurostat (δηλαδή η Στατιστική Αρχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης) ανακοίνωσε ότι κατά το τέλος του β’ τριμήνου 2017, ο λόγος «Δημόσιο Χρέος / Α.Ε.Π.» στη Ζώνη του Ευρώ (19 κράτη - μέλη) ανερχόταν σε 89,1% έχοντας υποχωρήσει σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του ίδιου έτους. Επίσης ανακοίνωσε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση (28 κράτη - μέλη) ο λόγος «Δημόσιο Χρέος / Α.Ε.Π.» ανερχόταν σε 83,4% κινούμενος χαμηλότερα σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2017.
Αντίστοιχα στην Ελλάδα, ο λόγος «Δημόσιο Χρέος / Α.Ε.Π.» ανερχόταν σε 175% στο τέλος του β’ τριμήνου 2017, ενώ αν λαμβανόταν υπόψη το Χρέος της Κεντρικής Διοίκησης της Ελλάδας όπως ανακοινώνεται από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους (ΟΔΔΗΧ), δηλαδή το μέγεθος των 325,39 δισεκατομμυρίων Ευρώ καθώς και το Α.Ε.Π. των τελευταίων 4 τριμήνων (από το δ’ τρίμηνο του 2016 έως και το γ’ τρίμηνο του 2017), δηλαδή το μέγεθος των 176,72 δισεκατομμυρίων Ευρώ, τότε ο λόγος «Δημόσιο Χρέος / Α.Ε.Π.» της Ελλάδας θα ανερχόταν (ή ανέρχεται) σε 184,12%.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ως προς το συγκεκριμένο δείκτη, οι χώρες που ακολουθούν την Ελλάδα είναι οι Ιταλία με 134,7%, Πορτογαλία με 132,1%, Κύπρος με 107,6%, καθώς και το Βέλγιο με 106,6%. Η Γερμανία βρίσκεται στο 66%, η Γαλλία στο 99,3% και η Μ. Βρετανία στο 86,8%. Οι γειτονικές χώρες της Ελλάδας και συγκεκριμένα η Βουλγαρία έχει λόγο «Δημόσιο Χρέος / Α.Ε.Π.» της τάξεως του 27,7% ενώ η Ρουμανία της τάξεως του 37,2%.
ΠΙΝΑΚΑΣ 1: «ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ / Α.Ε.Π.» ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
& ΣΤΑ ΚΡΑΤΗ - ΜΕΛΗ
ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ Β' ΤΡΙΜΗΝΟ 2017 (σε εκατ. μονάδες νομίσματος) |
ΝΟΜΙΣΜΑ |
ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ ΩΣ % ΤΟΥ Α.Ε.Π |
|
Ε.Ε. 19 |
9.752.289 |
Ευρώ |
89,1% |
Ε.Ε. 28 |
12.532.798 |
Ευρώ |
83,4% |
ΒΕΛΓΙΟ |
457.606 |
Ευρώ |
106,6% |
ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ |
26.662 |
BGN |
27,7% |
ΤΣΕΧΙΑ |
1.922.921 |
CZK |
39,4% |
ΔΑΝΙΑ |
775.476 |
DKK |
36,8% |
ΓΕΡΜΑΝΙΑ |
2.107.734 |
Ευρώ |
66,0% |
ΕΣΘΟΝΙΑ |
1.960 |
Ευρώ |
8,9% |
ΙΡΛΑΝΔΙΑ |
211.188 |
Ευρώ |
|
309.136 |
Ευρώ |
175,0% |
|
ΙΣΠΑΝΙΑ |
1.137.853 |
Ευρώ |
99,8% |
ΓΑΛΛΙΑ |
2.235.258 |
Ευρώ |
99,3% |
ΚΡΟΑΤΙΑ |
287.257 |
HRK |
81,9% |
ΙΤΑΛΙΑ |
2.281.978 |
Ευρώ |
134,7% |
ΚΥΠΡΟΣ |
19.775 |
Ευρώ |
107,6% |
ΛΕΤΟΝΙΑ |
10.300 |
Ευρώ |
40,0% |
ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ |
16.765 |
Ευρώ |
41,7% |
ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ |
12.635 |
Ευρώ |
23,4% |
ΟΥΓΓΑΡΙΑ |
26.915.361 |
HUF |
74,4% |
ΜΑΛΤΑ |
5.869 |
Ευρώ |
56,8% |
ΟΛΛΑΝΔΙΑ |
420.588 |
Ευρώ |
58,7% |
ΑΥΣΤΡΙΑ |
293.551 |
Ευρώ |
81,4% |
ΠΟΛΩΝΙΑ |
1.016.020 |
PLN |
53,4% |
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ |
249.030 |
Ευρώ |
132,1% |
ΡΟΥΜΑΝΙΑ |
297.128 |
RON |
37,2% |
ΣΛΟΒΕΝΙΑ |
33.268 |
Ευρώ |
79,8% |
ΣΛΟΒΑΚΙΑ |
42.780 |
Ευρώ |
51,8% |
ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ |
135.922 |
Ευρώ |
61,8% |
ΣΟΥΗΔΙΑ |
1.828.837 |
SEK |
40,5% |
Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ |
1.734.582 |
GBP |
86,8% |
ΝΟΡΒΗΓΙΑ |
1.150.147 |
NOK |
35,8% |
|
|
|
|
Πηγή: EUROSTAT
ΠΙΝΑΚΑΣ 2: ΧΡΕΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΙΣ 30/06/2017 & 30/09/2017
Πηγή: ΟΔΔΗΧ. || * : Προσωρινά Στοιχεία.
ΠΙΝΑΚΑΣ 3: ΑΚΑΘΑΡΙΣΤΟ ΕΓΧΩΡΙΟ ΠΡΟΪΟΝ (Α.Ε.Π.) ΕΛΛΑΔΑΣ
Έτος |
Τρίμηνο |
Μέγεθος Α.Ε.Π. Ελλάδας (σε εκατ. Ευρώ) |
Ετήσια Μεταβολή |
2016 |
I |
39.848 |
-1,9% |
II |
44.144 |
-0,9% |
|
ΙΙΙ |
46.368 |
-0,2% |
|
IV |
43.839 |
-1,9% |
|
2017 |
I |
40.468 |
1,6% |
II |
44.861 |
1,6% |
|
ΙΙΙ |
47.553 |
2,6% |
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ.
Η Ελλάδα διαθέτει Δημόσιο Χρέος γύρω στα 325 δισεκατομμύρια Ευρώ και για να είναι αυτό το χρέος κοντά στο επίπεδο του Α.Ε.Π. της χώρας ώστε ο λόγος «Δημόσιο Χρέος / Α.Ε.Π.» να διαμορφωθεί στο 100%, δηλαδή σε πιο ανεκτό επίπεδο και κοντινότερα στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα πρέπει να διαγραφεί ένα σημαντικό ποσό της τάξεως των 148 – 149 δισεκατομμυρίων Ευρώ. Ακόμη όμως και το ποσό αυτό των 148 – 149 δισεκατομμυρίων Ευρώ ως ποσοστό του Συνολικού Δημόσιου Χρέους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (28 κράτη – μέλη) αντιπροσωπεύει το 1,2% του συνόλου, δηλαδή είναι αρκετά διαχειρίσιμο στο επίπεδο μιας ενιαίας σε δημοσιονομικό επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι επίσης γενικά αποδεκτό ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση διήλθε τη μεγαλύτερη κρίση της ιστορίας της διότι --για πολιτικούς κυρίως λόγους και λιγότερο για οικονομικούς λόγους-- δεν επέλεξε τη δημοσιονομική ένωση. Συνεπώς οι αρχές της Ένωσης προτίμησαν να θέσουν σε κίνδυνο το Ευρώ εν μέσω της περιόδου της κρίσης και των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που εμφάνισαν τα πιο αδύναμα κράτη - μέλη της. Αντίθετα αν εκτός από τη νομισματική ένωση, υπήρχε και η δημοσιονομική ένωση τότε το δημόσιο χρέος της κάθε χώρας μέλος θα είχε ενοποιηθεί στο γενικό σύνολο και δεν θα αποτελούσε τόσο μεγάλο πρόβλημα, όπως στην περίπτωση της Ελλάδας, το μεμονωμένο χρέος της κάθε χώρας.
Νικόλαος Ηρ. Γεωργιάδης, PhD
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Υπεύθυνος Ανάλυσης Αγοράς & Μετοχών
VRS (Valuation & Research Specialists)